Publisert: 2.02.2016. TEKST Hilde Kristoffersen, Tekstrådgiver, forretningsskribent og veileder

Han startet kurskarrieren med nerver i høyspenn, men har i dag en snittevaluering som kursholder hos Microsoft på 8.8 av 9. Bjørn Åge er fascinert av hvilke muligheter teknologi gir, og er overbevist om at de fleste norske virksomheter er i skya om femårs tid.

Du er seniorkonsulent i Ateas avdeling i Fredrikstad, og jobber med Microsoftproduktene Lync og Exchange. Hvorfor nettopp disse områdene?

Hm, jeg må vel være så ærlig å si at det skyldes tilfeldigheter, spesielt Lync-delen. Den så dagens lys etter et «hallelujamøte» via en tidligere arbeidsgiver. Her var det bare å hive seg rundt å lære Lync grundig. Beskjeden var at dette måtte jeg lære for at virksomheten skulle «overleve». Om to uker skal du holde kurs, fikk jeg høre, så det var bare å trå til. Tematikken har for så vidt alltid interessert meg, jeg har bestandig vært opptatt av telefoni, og har alltid spurt og gravd alle som kan mer enn meg, om hvordan det ene og det andre fungerer. Og så er jeg opptatt av kommunikasjon. Det var sånn jeg begynte å jobbe med Exchange, som jeg kunne før Lync kom inn i bildet. Lync havnet i samme produktgruppe, og mange så dermed Lync og Exchange som det samme. Derav kun to ukers frist for å sette seg inn i tematikken, ledelsen tenkte det lå innenfor et område jeg allerede kunne. Men vi kan vel være enige om at Lync og Exchange ikke her helt det samme. Heldigvis var jeg vant til å holde kurs, så det gikk greit til tross for litt trange startvilkår.

Ja, du har lang fartstid som kursinstruktør, hvordan begynte du med det?

Det var faktisk også helt tilfeldig. Jeg kom inn i dette via en lærlingplass jeg hadde på driftsiden. Min andre dag som lærling var en av de faste lærerne syk, og jeg måtte steppe inn som vikar. Det var rett og slett ingen andre tilgjengelig, jeg var den eneste tilgjengelige som kunne noe om temaet. På den tiden hadde jeg sosial angst, og nervebarometeret fløy til himmels, men jeg hoppet i det. Jeg kan ikke annet enn å si at det var vanvittig ubehagelig. Jeg sto fram og sa det som det var, at jeg var skrekkelig nervøs og at jeg svettet som en sil ved å stå foran forsamlingen. Dagen sitter spikret i hukommelsen; jeg underviste i Office for kunst- og håndverkselever. På et forunderlig vis begynte jeg å like meg der, foran forsamlingen, og dette ble starten på en lang karriere som kursholder. Jeg ble værende i ett år, begynte å ha egne klasser og gikk deretter til Glasspaper og ble kursholder der innenfor Microsoft-produkter. Derfor har jeg også en hel rekke sertifiseringer på dette området, Microsoft er svært strenge på slikt. De er også opptatt av å evaluere kursholderne sine. Man blir evaluert på alt man gjør via Microsoft. Jeg hadde snittevaluering, gjennom alle kursene jeg holdt, på 8.8 på en skala til 9.  Dette er faktisk bokstavelig talt helt i verdensklasse, og noe jeg synes jeg kan være stolt av.

Hvordan kan en i utgangspunktet litt tilbakeholden person, du var blant annet litt reservert da vi ville skrive om deg, få så fantastiske tilbakemeldinger som kursholder?

Det handler om å våge å være klovn. Som kursholder er jeg litt filterløs. Jeg befinner meg i et temmelig mannsdominert yrke (IT), og har funnet ut at jo mer jeg balanserer mot å være litt på kanten, jo mer får jeg folk med meg. Selv har jeg sittet på mange forelesninger og sovnet, så jeg skjønner at det av og til må litt kraftigere lut til for å holde deltakerne våkne.

Man blir evaluert på alt man gjør via Microsoft. Jeg hadde snittevaluering, gjennom alle kursene jeg holdt, på 8.8 på en skala fra 1 til 9.

Hva tar du med deg inn i rollen som konsulent fra din erfaring som instruktør?

Begge deler handler om å være i kontakt med, og ikke minst kommunisere med mennesker. Og begge deler kan handle mye om kompetanseoverføring. Hvis for eksempel kunden skal ha en implementasjon de selv skal drifte etterpå, er de svært opptatt av å følge med underveis i implementasjonen, og forstå hva, hvordan og hvorfor. Jeg har ofte hatt kunden «på fanget» for at de skal lære. Du kan si jeg har blitt vant til å bli «skygget» i rollen som konsulent. Personlig er det mer ubehagelig å stå fram, da er jeg bare meg, mens i rollen min er jeg mer en representant for faget. Det gir stor trygghet, for faglig står jeg veldig støtt.

Jeg har blitt så glad i å formidle fag at jeg fortsatt er instruktør ved siden av rollen som konsulent i Atea. Jeg er 50 % fagansvarlig på en IT-skole i Oslo og underviser der på kveldstid.

Du har vært halvannet år i Atea, hvordan kom du hit?

Jeg ble headhuntet, med spørsmål om jeg ville jobbe nærmere hjemstedet. Jeg hadde pendlet i åtte år til og fra Oslo daglig. Jeg må innrømme at det er deilig med masse fritid. Jeg fikk frigjort fire timer reisetid hver dag, og det var selvsagt en medvirkende årsak til at jeg byttet. I tillegg var jeg veldig åpen for nye utfordringer. Det høres kanskje litt nerdete ut, men jeg er utrolig glad i å feilsøke og slike ting. På den måten kan jeg være litt detektiv i hverdagen. Lete etter mulige årsaker, resonnere meg fram og snevre inn gjennom elimineringsmetoden. Det er en artig jobb i seg selv, og når jeg i tillegg vet at jeg hjelper kunden med å løse et problem er det ekstra givende. Så må jeg innrømme at det er slik at jo mindre «Google vet» om problemet, jo morsommere er det.

Detektivvirksomhet høres spennende ut, hvordan er en typisk dag for en slik detektiv i Fredrikstadområdet?

En typisk arbeidsdag består av mye prosjekter og implementering. Det er alt fra den lille kunden som sliter med PC-en sin, til å planlegge større implementeringer for store virksomheter. Jeg er så heldig at jeg har stor blanding av kunder. Slik det gjerne blir på mindre steder. Det passer meg utmerket for jeg liker variasjon. Jeg synes de største kundene er veldig spennende, her får jeg ofte brukt en større del av min kompetanse, og må evne å se helheten i virksomheten og hva de skal oppnå med våre bidrag. Men alle kunder har sin sjarm, det er kombinasjonen som gjør dagene interessante.

Hva er ditt inntrykk av utviklingen innenfor kommunikasjon?

Jeg synes det virker som flere får opp øynene for fordeler med Lync/Skype for Business osv. Jeg tror det er et form for et generasjonsskille der ute. De eldre er mer vant til å fly daglig, vi som er yngre velger mer miljøvennlige alternativer, som også er mer effektivt og lønnsomt for virksomheten. Gjennom videomøter får virksomhetene utrettet mer for færre kostnader. Det frigjør tid både for den enkelte og for virksomheten.

Virksomheter som er spredt over mer en enn lokasjon har ekstra glede av dette, de kan ofte ha litt mer komplekse scenarier.

Hvis du skal se i krystallkulen innenfor ditt fag?

Jeg er overbevist om at i løpet av en femårs tid er de fleste virksomheter i Norge i skya. Det er trender på dette området også. I perioder er noe mer «in» enn andre ting, men felles for alle er at de ønsker å spare penger. Og selvsagt at det skal være effektivt i hverdagen.

Forbrukeren forventer at alt skal funke til enhver tid. Man har gjerne litt tålmodighet med helt nye ting, men etter hvert må det fungere, alltid. Det er litt som biler, ingen forventet at de første bilene skulle virke hele tiden, men i dag…

Vi som har ansvar for IT ute hos kunder er slags glorifisert vaktmester, som skal sørge for at alt virker.   Vi skal få IT-systemene tilbake til normaltilstand så fort som mulig, slik at virksomheten kan opprettholde arbeidet. Ingen andre enn IT-folk er opptatt av IT, men vi liker å tror det. Men tro meg, det er ingen suksess å sitte på fester å snakke om serverinfrastruktur!

Hva er morsomst med den jobben du har nå?

Det må være at jeg ofte får være med fra a til å. Jeg selger inn et produkt og implementerer det, er med i hele prosessen fra planlegging til levering. Og til slutt er det tilfredsstillende og se at alt fungerer, at kunden blir fornøyd og får en bedre hverdag inkludert besparelser.

Jeg må si at jeg er fascinert av teknologien. Jeg har for eksempel hatt møter med folk som sitter på et Norwegianfly på vei til ferie, og jeg har hatt undervisning for deltakere som har befunnet seg i Thailand. Teknologien fjerner landegrenser og utfordringer med tid og transport. Personlig hadde jeg ikke klart to jobber uten at den ene hadde vært via Skype på kveldstid. For tiden setter jeg ekstra stor pris på dette. Jeg er relativt nybakt pappa til en jente på 7 måneder, og i tillegg er jeg husbygger på privaten. Huset har jeg tegnet og prosjektert selv, jeg er opprinnelig utdannet teknisk tegner, og det var deilig å komme litt tilbake til røttene gjennom dette prosjektet.