Publisert: 3.02.2016. TEKST Katharina Mila Hesby, journalist

Ikke mange kan skryte på seg at de har satt Microsoft sine anbefalinger på prøve. Det kan derimot Ateas egen SharePoint-konsulent Gina Gunnestad (41) gjøre.

– Det finnes en løsning på alt!

– For en utenforstående høres rollen som SharePoint-konsulent veldig spennende ut, men hva innebærer det egentlig å ha denne rollen?

De fleste forstår gjerne ikke hva SharePoint er, men det er rett og slett en webløsning som ser ut som en vanlig nettside hvor man kan dele alt ifra informasjon, dokumentasjon, bilder, til alt annet som er naturlig å dele internt på en arbeidsplass. Når man for eksempel deler noe, så kan man sende en link i stedet for et helt dokument. Hele målet er å forenkle arbeidsdagen til de ansatte, og bidra til samhandling og samarbeid internt mellom dem, men også eksternt. Man kan faktisk dele hva man vil med hvem man vil, til hvor som helst i verden. Det fins ingen begrensninger. Som konsulent kan jeg svare på spørsmål fra kundene våre, og komme med gode løsninger om hvilke verktøy som best kan passe for dem.

Reiselysten

For bergenseren var det ingen tvil; som ung og lovende eliminerte hun fort de yrkene hun ikke kunne sett for seg som et fremtidig levebrød. Men selv om Gina følte seg fryktløs så stod allikevel sjenansen noe i veien. Møtet med ”The Big Apple” som 16 år gammel jente på utveksling skulle derimot fort forme henne for alltid, og styrke henne som arbeidstaker i ettertid.

– Siden jeg var en ganske sjenert person, så hjalp det veldig at amerikanerne har en filosofi om at man ikke skal være redd for å stifte nye bekjentskaper. Rundt ethvert hjørne i New York ventet en ny venn. I ettertid har dette blitt min favorittby, og møtet med menneskene der har hjulpet meg til å bli den jeg er i dag.

– Hva var det viktigste oppholdet ditt i New York lærte deg?

At man ikke skal være redd for å prøve. Det verste man får er et nei, men det er jo ingenting som biter en. Tiden min der lærte meg også at man heller skal anse problemer som utfordringer, som man igjen alltid finner løsninger på. New York har gitt meg en enorm reiselyst, og derfor prøver jeg hvert eneste år å reise til et nytt sted.

Datanerden

Nå er hun som dratt inn i dataens verden og all dens uante muligheter. Hver dag er som en ny oppdagelsesferd for Gina ­hvor hun hele tiden oppdager nye og ukjente dører som kan føre til nye løsninger, og på veien dit finne suksessoppskriften.

– Som ung visste jeg fort at jeg ikke kunne ha et statisk yrke, som for eksempel å jobbe med regnskap. Derfor valgte jeg heller å studere til å bli dataingeniør, nettopp fordi dette er et fagfelt som stadig er i utvikling, og derfor ender man ikke opp med å gjøre det samme hver dag. Målet til Atea er å bygge Norge med IT; det fins uante muligheter her, og det er egentlig bare fantasien som begrenser hva vi kan få til.

– Du har en spennende bakgrunn, blant annet som driftsingeniør i Telenor og systemforvalter i Helse Vest – du må vel være en dame med tæl i?

Ja, jeg er kanskje uredd. Jobben i Telenor var utrolig lærerik hvor jeg stadig fikk nye utfordringer innenfor ulike områder. Her hadde jeg både ansvaret for intranettet til avdelingen, oppfølgingen opp mot leverandørene, ansvaret for både den interne og eksterne opplæringen. I tillegg til at jeg bidro med prosessarbeidet om hvordan selskapet på best mulig måte kunne samarbeide mellom de ulike nivåene, for og best mulig få utnyttet ressursene og tiden. I løpet av tiden min i Telenor fikk jeg også stor innsikt i fagområdet Telecom. Det å jobbe for et så stort og internasjonalt selskap la grunnlaget for veien videre. Siden jeg også under utdannelsen jobbet for Telehuset, var jeg til sammen 11 år i selskapet.

I Helse Vest IKT fikk Gunnestad i syv år brynt seg på alt ifra servere til databaser og prosjektledelse. Hun forteller at på denne måten følte hun seg veldig nært knyttet til den virkelige verden.

– Denne jobben er det nærmeste et IKT-menneske kan komme i å bidra til behandling av pasienter. Hvis ikke datasystemene fungerer som de skal, så får ikke medisinsk personell utført jobben sin på best mulig måte.

Målet til Atea er å bygge Norge med IT; det fins uante muligheter her, og det er egentlig bare fantasien som begrenser hva vi kan få til.

Fortell om én av dine største bragder?

– Det kuleste jeg har vært med på var da jeg stod overfor en datautfordring i Helse Vest IKT. I forhold til dette hadde jeg fått beskjed om at dataproblemet ikke var mulig å løse, blant annet av Microsoft, men jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle klare det. Det var derfor en ekstra god følelse når jeg til slutt fant svaret. Det syntes jeg var veldig artig, spesielt når jeg hadde fått beskjed om at problemet ikke var løsbart.

­For å kunne bli en dyktig SharePoint-konsulent bør en rekke kunnskaper være på plass.

– Det er viktig å kunne se helheten, og å kunne forstå kundenes arbeidshverdag og deres utfordringer slik at vi kan hjelpe til med å forbedre og forenkle arbeidsprosessene deres. På den måten kan vi gjøre arbeidshverdagen deres enklere.

Ser ingen begrensinger

– Hva er den store ”snakkisen” om dagen blant deg og dine medarbeidere innenfor teknologiverdenen?

Den store greia om dagen er helt klart digitaliseringen av Norge. For meg og mine nærmeste kollegaer bidrar vi til digitaliseringen ved å hjelpe bedrifter med å komme i gang med Office 365. Dette er rett og slett en nettbasert løsning hvor man logger seg på en link og får en rekke programmer tilgjengelig på dataen sin, uansett hvor i verden man sitter.  Det i tillegg til at man kan ha tilgang på Office i ”skyen”. Denne løsningen selger vi til mange kunder, og for oss i Atea er det viktig at kundene våre får fullt utbytte av produktene. Det er derfor svært viktig for oss å ufarliggjøre denne overfor våre kunder for at de lettest mulig kan ta den i bruk.

– Hvilke tanker har du sånn generelt om dagens og fremtidens digitalisering?

Egentlig er det bare fantasien som setter en stopper for hva vi kan få til. Bare tenk fra da vi var små, og frem til nå, og alt det som har skjedd de siste 20 årene. Den gang da hadde de fleste kun fasttelefon, og ikke så veldig mange hadde private pc-er. Nå har hvert familiemedlem hver sin mobiltelefon, og gjerne også hver sin iPad, i tillegg til at hver husstand har opptil flere pc-er. Fremtiden er sånn sett vanskelig å spå, og med tanke på hva jeg har opplevd de siste 20 årene, så blir nok heller ikke endringene noe mindre. Det vi derimot kan være sikre på, er at vi går en spennende teknologisk fremtid i møte.

– Det begynner å nærme seg ett år siden du ble en del av Atea-gjengen  – hvorfor valgte du å bli en del av oss?

Jeg har jobbet med konsulenter før, men aldri jobbet som det før. Jeg tenkte at det kom til å bli utrolig gøy å utforske dette yrket, og få tatt et skikkelig dypdykk i webrelaterte løsninger overfor kunder, og se potensialet i forbedringene hos dem. På den måten får jeg kjennskap til enda flere fagområder enn det jeg så langt har vært borti. Også er det fantastisk å ha så mange medarbeidere innenfor samme fagfelt som det jeg har i Atea. I dag er vi 60 stykker som har SharePoint som fagområde, og med det har vi mange som kan hente kunnskap fra hverandre slik at vi sammen blir sterkere.

– Det virker som du er et arbeidsjern?

Ja, jeg liker å jobbe og kunne ha noe å bryne meg på.

Ta kontakt med Gina

Ønsker du en uforpliktende prat rundt Microsoft SharePoint, ta kontakt med Gina på e-post: gina.gunnestad@atea.no, eller kontakt oss via knappen under.

Kontakt oss